گل خونه

با دوستی صحبت می کردم که به تازگی از ایتالیا برگشته و اونجا زندگی می کنه ، ظاهرا خیلی به تاریخ مخصوصا تاریخ هنر علاقه منده. صحبتمون به کارهای میکل آنژ کشید و پیکره های عریان ، دوستم عقیده اش این بود که چون در اون زمان مردها کاملا برهنه به جنگ می رفتند و میکل آنژ برهنگی مرد رو نماد قدرت و صلابت اون می دونست مجسمه ها و تصاویر رو به این صورت کار می کرده. خوب خیلی با نظرش موافق نبودم و در مورد صحت گفته هاش هیچ مدرک و استنادی نداشت . ولی چیزی که من خودم از این پیکره های سحر انگیز و فوق العاده برداشت می کنم همون اومانیسم باشکوه رنسانس طلاییه ، همون چیزی که باعث میشد میکل آنژ بزرگ تمام زیبایی و شکوه یک مرد ، یک انسان رو در کمال بی عیب و نقص عضلات در هم پیچیده و زیبای بدنی جذاب و پر شکوه ببینه و اون رو نه صرفا به دلیل جنبه شهوانی اش بلکه به خاطر حتی جنبه مقدس و والای انسانی به صورت کاملا عریان و برهنه نشان بده چیزی که بسیار برتر و والاتر از خشک مقدسی های قرون وسطی بود و صرفا نگاه آسمانی نبود بلکه ترکیبی از آسمان و زمین در کنار هم بود که به حقیقت انسانی به مراتب نزدیکتر بود.

میکل آنژ بوناروتی ،نقاش ، پیکر تراش ، معمار و شاعر بود . او هنرمند به معنای واقعی و در ذات هنر بود. در ۶ مارس ١۴٧۵ در توسکانا ایتالیا به دنیا آمد و در ١٨ فوریه ١۵۶۴ در شهر رم در گذشت. از شاهکارهای میکل آنژ مجسمه های " داود" و " حضرت موسی" است. یکی از باشکوهترین آثار میکل آنژ نقاشی و تزئین سقف کلیسای سیکستینی است که تصویری است از داستان خلقت و آفرینش انسان از ابتدای جدایی تاریکی از روشنایی تا طرد آدم و حوا از بهشت. میکل آنژ یکی از بزرگترین هنرمندان و نوابغ هنری قرن خود بود. فردا سالمرگ اوست.

نوشته شده در سه‌شنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸٧ساعت ۱:٥۱ ‎ب.ظ توسط الهه نظرات () |

Design By : Mihantheme